Mocne zderzenie: Urzędnik contra. Klient

To pakietu rzeczy, które na pewno wydarzą się w naszym życiu (obok śmierci i podatków) można dołożyć kontakt z urzędem. Co niesamowite, kontakt z organem publicznym może wywołać u nas falę skrajnych odczuć oraz emocji – od pozytywnego zdumienia po fale złości i rozczarowania z jakości obsługi.

Niby wszystko jest spisane w kodeksie, a jednak co urząd, to urząd…

Jednym z podstawowych aktów, na podstawie którego organ publiczny załatwia nasze sprawy urzędowe jest kodeks postępowania administracyjnego. Ustawa ta obowiązuje na terenie całej Polski i jest (powinna być) stosowana w taki sam sposób we wszystkich urzędach.

Niby tak samo, a jednak różnie.

Na różnorodność stosowania tych samych przepisów prawa przez urzędy wskazują sytuacje wyjęte z mojej praktyki jako administratywisty.

Przykładem może być żądanie opłaty skarbowej od udzielonego pełnomocnictwa w sprawach opłaty adiacenckiej. Z uwagi, że sprawa ta załatwiana jest na podstawie ustawy o gospodarce nieruchomościami, to zgodnie z przepisami prawa – opłata skarbowa podlega zwolnieniu*.

W uproszczeniu – nie trzeba jej płacić, a urząd nie ma prawa jej wymagać.

Mimo jasno określonych przepisów – co urząd to inna praktyka. W jednej gminie wzywają do zapłacenia podatku, a w innej już nie. Im więcej osób ulegnie wezwaniu organu – tym większa korzyść finansowa urzędu.

Korzyść finansowa…naszym (niezgodnym z prawem) kosztem.

Ostatnie słowo należy do urzędnika – niby tak, ale nie do końca.

Faktem jest, że organ publiczny ma władczą pozycję wobec nas jako klientów urzędu. To finalnie organ podejmuje decyzje w naszych sprawach na podstawie zebranych dowodów oraz dokumentów.

Ale pamiętać należy przy tym, że….

  • władcze nie oznacza dowolne

W każdej podejmowanej decyzji organ ściśle związany jest przepisami prawa.

  • władcze nie oznacza ostateczne

Od każdej decyzji, postanowienia itp. masz prawo się odwołać. Odwołać się możesz nie tylko do organu II stopnia, jak również niezgodne z prawem rozstrzygnięcie możesz zaskarżyć do sądu administracyjnego.

Jak pokazuje praktyka – skierowanie sprawy do sądu często jest najlepszym i najskuteczniejszym rozwiązaniem.

Nie znam przepisów postępowania. Skąd mam wiedzieć, że organ błędnie wydał decyzję?

Doświadczenie pokazuje jasno, że…ślepe słuchanie instrukcji i „porad” urzędnika prowadzącego naszą sprawę nie jest wskazane. Obiektywna ocena sytuacji przez osobę trzecią – specjalizującą się w sprawach administracyjnych pozwoli racjonalnie ocenić sytuację oraz pomoże ocenić skutki (negatywne oraz pozytywne) zaskarżenia działania danego organu publicznego.


*art. 2 ust. 1 pkt 1 lit. h ustawy z dnia 16 listopada 2006 r. o opłacie skarbowej.
Autor: Beata Zaremba

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *